På inflyttningsdagen

Var och när hämtar du nycklarna?
På ditt avtal står tillträdesdag, tidigast den dagen kl 13.00 kan du hämta nycklarna på ditt distriktskontor. Är det en helgdag eller afton kan du hämta nycklar nästkommande vardag kl 13.00.

Du ska mötas av en ren lägenhet
Tidigare hyresgäst ska att lämna lägenheten flyttstädad. Det innebär bland annat att alla ytor ska vara rena, fönster ska vara putsade, spis rengjord och förrådet tömt. Möts du av en ostädad lägenhet vänligen kontakta Roslagsbostäder omedelbart.
Läs besiktningsprotokollet noga
Innan den tidigare hyresgästen flyttar görs en besiktning på skicket av lägenheten. Vi ber dig nog läsa det besiktningsprotokollet och nog kontrollera lägenheten om det finns några fel/skador som inte redan finns noterade i besiktningsprotokollet. Om du upptäcker fel i lägenheten, som inte nämns i protokollet, måste du anmäla dem till Roslagsbostäder senast inom åtta dagar efter din tillträdesdag. Observera att besiktningen gjordes innan avflyttning i en möblerad lägenhet och därför kan vissa skador upptäckas först av dig som ny hyresgäst.
Om du upptäcker fel
- Fotografera felet, beskriv vad som är fel, var i lägenheten och lämna det skriftligt (gärna e-post) till besiktningsmannen.
Eventuella skador och onormalt slitage som finns noterat i protokollet kommer att debiteras föregående hyresgäst. Dessa skador åtgärdar Roslagsbostäder snarast möjligt, dock som längst tre månader efter inflyttning. Om du inte anmäler skadan till Roslagsbostäder finns risken att du blir ersättningsskyldig, för en skada som den avflyttande hyresgästen är skyldig till, den dagen du själv flyttar. Därför är det viktigt att du själv granskar lägenheten noga, läser besiktningsprotokollet och rapporterar eventuella skador omgående.
Du övertar nu lägenheten i befintligt skick och ansvaret för skötseln av den. Om du övertar utrustning som inte ingår som standard så ansvar du själv för dessa. Detta framgår av besiktningsprotokollet.


Nu finns nya funktioner i appen
Som ny hyresgäst hos oss finns nu fler funktioner i vår app och under Mina Sidor som du kan använda.
- boka tvättstuga (för dem med digital bokning)
- få notiser om viktiga saker som sker i ditt område.
- göra en felanmälan om något gått sönder
- se dina avtal och hyresavier
- se din förbrukning av el och vatten (för de som har individuell mätning)

Vi jobbar för dig
Vårt samhälle, den plats vi är med och skapar, är en plats där man vill vara, dit man vill flytta och den plats vi kallar hemma. Det är en plats där man känner sig trygg och välkommen.
Där ens röst hörs och där ens bidrag räknas. Platsen där man känner gemenskap med andra och där man vill slå sig ned, leva och med stolthet lämna till sina barn.
Vi vill inte bara ge kommunens invånare en plats att bo. Vi vill i det här samhället skapa en plats att kalla hemma. Ett hem för alla människor. Ett hem att längta till.